JUHA RANTANEN OUTOKUMMUN TOIMITUSJOHTAJA

OUTOKUMPU OYJ PÖRSSITIEDOTE 22.7.2004 klo 9.15 JUHA RANTANEN OUTOKUMMUN TOIMITUSJOHTAJAKSI Outokummun hallitus on tänään nimittänyt Juha Rantasen yhtiön toimitusjohtajaksi 1.1.2005 alkaen. Rantanen siirtyy tehtävään Ahlstromin toimitusjohtajan paikalta. Hän on myös Outokummun hallituksen varapuheenjohtaja sekä hallituksen tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja. Vuonna 1952 syntynyt Rantanen on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Helsingin Kauppakorkeakoulusta ja hänellä on myös MBA-tutkinto Geneven International Management Institutesta. Juha Rantanen astuu Outokummun palvelukseen 1.10.2004 perehtyäkseen uusiin tehtäviin ja ottaa toimitusjohtajan tehtävät vastaan 1.1.2005. Outokummun nykyinen toimitusjohtaja Jyrki Juusela jää aiemman ilmoituksen mukaisesti eläkkeelle 31.12.2004. Muutoksia Outokummun hallituksessa Nimityksensä johdosta ja Outokummun hallintoperiaatteiden mukaisesti Juha Rantanen eroaa Outokummun hallituksen jäsenyydestä 30.9.2004. Hallitus valitsi keskuudestaan uudeksi varapuheenjohtajakseen Ole Johanssonin 1.10.2004 alkaen. Samalla Johansson myös siirtyy nimitys- ja palkitsemisvaliokunnasta tarkastusvaliokunnan uudeksi puheenjohtajaksi. OUTOKUMPU OYJ Konserninjohto Eero Mustala viestintäjohtaja puh. (09) 421 2435, fax (09) 421 2429 e-mail: eero.mustala@outokumpu.com kotisivu: http://www.outokumpu.com LIITE: Juha Rantasen henkilöhistoria KUVIA: Juha Rantasen valokuvia voi ladata osoitteesta www.outokumpu.com Kutsu tiedotustilaisuuteen Juha Rantanen sekä hallituksen puheenjohtaja Heimo Karinen ja toimitusjohtaja Jyrki Juusela ovat tiedotusvälineiden tavattavissa tänään 22.7.2004, klo. 13.00 alkaen Hotelli Kämpin Akseli Gallen- Kallela -salissa, osoitteessa Pohjoisesplanadi 29, 00100 Helsinki. CURRICULUM VITAE JUHA ILARI RANTANEN Toimitusjohtaja, Outokumpu Oyj, 1.1.2005 alkaen Syntymäaika 1952 Perhesuhteet Naimisissa, neljä lasta Tutkinnot KTM, Helsingin Kauppakorkeakoulu (1977) MBA, International Management Institute (IMI), Geneva (1979) Työhistoria 1998-2004 Toimitusjohtaja, Ahlstrom Corporation 1994-1997 Toimitusjohtaja, Borealis A/S 1992-1994 Chief Financial Officer, Neste Oy 1989-1992 Toimialajohtaja, Chemicals, Neste Oy 1986-1989 Toimialajohtaja, Gas, Neste Oy 1984-1986 Johtaja, Insulations, Partek Oy 1981-1984 Tuotelinjan johtaja, Covering Materials, Partek Oy 1979-1981 Suunnittelupäällikkö, Neste Oy 1977-1978 Sisäisen laskennan päällikkö, Neste Oy Hallitusjäsenyydet Teollisuus ja Työnantajat (TT), sittemmin Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) 2000-2003 Hallituksen varapuheenjohtaja 2003- Hallituksen puheenjohtaja Metsäteollisuus ry 2000-2003 Hallituksen puheenjohtaja 2003- Hallituksen jäsen Outokumpu Oyj 2003-2004 Hallituksen varapuheenjohtaja Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 2001- Hallintoneuvoston jäsen