OUTOKUMPU OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 27.10.2006 KLO 16.30 OUTOKUMPU STAINLESS TUBULAR PRODUCTS JÄRJESTELEE TUOTANTORAKENNETTAAN KILPAILUKYKYNSÄ PARANTAMISEKSI Outokumpu on päättänyt toteuttaa useita tuotantolinjojen siirtoja ja investoinnin ruostumattomia teräsputkia valmistavassa yksikössään (OSTP) Ruotsissa. OSTP:llä on Ruotsissa useita yksiköitä, joiden kapasiteetti vastaa noin 40 prosenttia OSTP:n putkien kokonaiskapasiteetista. Tuotantolinjojen siirtojen ja investoinnin tavoitteena on keskittää samantyyppisten putkien tuotantoa yhteen toimipaikkaan ja siten parantaa tehokkuutta. OSTP:n Nybyn yksikössä investoidaan toiseen LAP-linjaan (LAP=laser- hehkutus-peittaus), joka on edistyksellinen, hitsattujen ruostumattomien teräsputkien integroitu tuotantolinja. Kokonaisinvestointi on noin 8 milj. euroa, ja tuotannon on määrä alkaa vuoden 2008 kolmannella neljänneksellä. Kaksi lämmönvaihdinputkien tuotantolinjaa siirretään Fagerstasta Nybyhyn vuoden 2007 aikana. Lisäksi halkaisijaltaan suurten putkien tuotantolinja siirretään Nybystä Storforsiin vuoden 2008 aikana. Fagerstan yksikkö aiotaan sulkea vuoden 2007 puolivälissä. Fagerstassa valmistettavien hygieenisten putkien tuotantolinjan suhteen harkitaan vielä eri vaihtoehtoja. Toimenpiteet nostavat Nybyn yksikön vuotuista tuotantokapasiteettia noin 50 prosenttia 30 000 tonniin, ne parantavat OSTP:n logistiikkaa ja tehokkuutta Ruotsissa sekä nostavat koko liiketoiminnan kilpailukykyä. Toimenpiteiden ansiosta OSTP:n tuotannon kokonaiskapasiteetti nousee hieman. Lisätietoja: Lars Johansson, SVP – Outokumpu Stainless Tubular Products, puh. +46 226 82602, matkapuh. +46 70 618 2602 Eero Mustala, Viestintäjohtaja, Outokumpu Oyj, puh. (09) 421 2435, matkapuh. 040 504 5146 OSTP on yksi maailman suurimmista ruostumattomien teräsputkien valmistajista. Toiminnot sijaitsevat Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Belgiassa, Ranskassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa. Vuotuinen tuotantokapasiteetti on noin 100 000 tonnia. Liiketoimintayksiköllä on noin 1 300 työntekijää ja liikevaihto vuonna 2005 oli noin 400 milj. euroa. OSTP on osa kansainvälistä, ruostumatonta terästä tuottavaa Outokumpu-konsernia. Outokumpu toimii noin 30 maassa ja työllistää lähes 9 000 henkilöä. Konsernin vuotuinen liikevaihto on noin 6 miljardia euroa.