OUTOKUMPU OYJ PÖRSSITIEDOTE 8.11.2005 KLO 9.30 OUTOKUMPU TECHNOLOGYN UUSI ROOLI JA STRATEGISET TAVOITTEET - JÄTTITILAUS BRASILIASTA VAUHDITTAA KASVUA Outokumpu-konsernin keskittyessä strategiansa mukaisesti ruostumattomaan teräkseen Outokumpu Technologya johdetaan konsernissa erillisenä liiketoimintana sen oman hallitustyöskentelyn kautta. Outokumpu Technology on määritellyt visiokseen olla johtava teknologiakumppani mineraalien ja metallien valmistuksen alalla. Yhtiön lähivuosien strateginen painopiste on kannattavuuden parantamisessa ja liiketoiminnan kasvattamisessa. Se tavoittelee 700 miljoonan euron liikevaihtoa nykyliiketoimintakonseptilla ja 50 miljoonan euron tulosta ennen veroja vuoteen 2008 mennessä. Edistyksellisten ja ympäristöystävällisten teknologioidensa ansiosta yhtiö on osoittanut kilpailukykynsä vaativilla kasvualueilla kuten Kiinassa, Intiassa ja Brasiliassa. Outokumpu Technologyn tilauskanta oli 30.9.2005 ennätykselliset 524 miljoonaa euroa. Tilauskertymän odotetaan myös jatkuvan vahvana. Yhtiö uskoo pääsevänsä tavoitteisiinsa hyödyntämällä metallien korkeista hinnoista johtuvaa markkinasykliä, laajentamalla projektien toimitusosuutta ja palveluliiketoimintaa, kaupallistamalla ja hankkimalla uusia teknologioita sekä lisäämällä strategisia kumppanuuksia alan johtavien toimijoiden kanssa. Projekteissa hyödynnetään Outokummun globaalia tietojärjestelmäverkkoa ja moderneja suunnitteluohjelmia, jotka mahdollistavat tehokkaan tiedonsiirron eri maissa olevien osaamiskeskusten välillä. Kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi suunnittelua tehdään myös entistä enemmän alemman kustannustason maissa. Kannattavuuden parantamiseksi Outokumpu Technology on viime ja tämän vuoden aikana myös vähentänyt kiinteitä kustannuksiaan, tehostanut toimintaansa ja päättänyt uudesta organisaatiorakenteesta. Sen liiketoiminta on 1.9.2005 alkaen jaettu kolmeen divisioonaan: Minerals Processing, joka vastaa rikastusteknologioista; Base Metals, joka myy kupari-, nikkeli-, sinkki-, jalometalli- ja ferroseosteknologioita; ja Metals Processing, joka keskittyy rauta-, alumiini- ja rikkihappoteknologioihin. Porissa sijaitseva tutkimuskeskus Outokumpu Research toimii osana Outokumpu Technologya. Uusi jättitilaus brasilialaiselta rautapellettien valmistajalta Samarcolta Lisävauhtia kasvuun tuo nyt julkistettava uusi jättikauppa brasilialaisen Samarco Mineração S.A.:n kanssa rautapellettien sintrausuunin suunnittelemisesta ja rakentamisesta avaimet käteen –toimituksena. Samarco on maailman suurimpia rautapellettien toimittajia terästeollisuudelle. Kauppa on Outokumpu Technologyn historian suurin ja sen arvo on noin 200 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria (170 miljoonaa euroa). Uusi pelletointilaitos rakennetaan Brasiliaan Samarcon Ponta Ubun malmisatamaan, joka sijaitsee Espírito Santon osavaltiossa. Valmistuttuaan vuoden 2007 lopulla tämä maailman suurin yksikkö käsittelee vuosittain 7,25 miljoonaa tonnia rautamalmia. "Tämä kauppa osoittaa, että olemme johtava teknologiatoimittaja myös rauta- ja terästeollisuudelle, erityisesti Brasiliassa, joka on maailman suurimpia rautamalmin tuottajamaita. Outokummun sintrausteknologiaa, jonka alun perin kehitti saksalainen Lurgi, on käytössä Brasiliassa jo yhdeksässä pelletointilaitoksessa", kertoo Tapani Järvinen, Outokumpu Technologyn toimitusjohtaja. Outokumpu Technologyn toimitus kattaa sintrausuunin ja sen oheislaitteiden suunnittelun kokonaisuudessaan, laitetoimitukset, asennuksen ja käynnistyksen. Sintrausuuni suunnitellaan viimeisimpien ympäristövaatimusten mukaiseksi. Noin 80% palveluista ja toimituksista hankitaan paikallisesti Brasiliassa. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Tapani Järvinen, Outokumpu Technology Oy puh. 09-421 2135 e-mail: tapani.jarvinen@outokumpu.com Peter Weber, Metals Processing -divisioonan johtaja, Outokumpu Technology GmbH puh. +49 172 6889188 e-mail: peter.weber@outokumpu.com OUTOKUMPU OYJ Konserninjohto Eero Mustala Viestintäjohtaja puh. + 358 9 421 2435, matkapuh. +358 40 504 5146, faksi +358 9 421 2429,e-mail: eero.mustala@outokumpu.com, www.outokumpu.com Outokumpu Technology on johtava kansainvälinen mineraaleihin ja metalleihin keskittyvä teknologian kehittäjä ja toimittaja, joka tarjoaa asiakkaiden tarpeisiin mukautettuja tehtaita, prosesseja ja laitteita sekä suunnittelu-, projekti- ja tukipalveluja maailmanlaajuisesti. Yhtiön liikevaihto vuonna 2004 oli 423 miljoonaa euroa ja henkilöstö noin 1700.